Tilbage til NFK's både
Nordvestjysk Fjordkultur's både
Andorinha, D 219
Vedligeholdelse 2024 - 2025:
- Køl påføres Gori22/linolie min. 2 gange
- Dæk support forstærkes/repareres
- Reparation af Windex
- Mast og bom vokses
- Almindelig forårsklargøring
Tovholder:
Peter Bjerre
Mobil: 2926 9380
Båden's data:
Bådtype: Drage, konstrueret 1928
Længde: 8,90 m ~ 28 fod
Bredde: 1,96 m
Dybgang: 1,16 m
Sejlareal: 15 m² + 5 m²
Sejlnr.: D 219
Årgang: 1937
Bygget hos: Carlström, Sverige
Ejer: Nordvestjysk Fjordkultur
Donation af sejl til Andorinha
Vores Drage Andorinha DEN 219 bygget i 1937 trængte til nye sejl, derfor satte vores tovholder Peter Bjerre en forespørgelse på Danish Dragon Association og International Dragon Class Forums facebook, om der var nogen som ville donere eller sælge sejl til en fornuftig pris.
Det gav pote for han fik en henvendelse fra Niels Henrik Hove som er en kendt Drage sejler fra Kolding med mere end 50 års kapsejladserfaring. Først i mahognidragen DEN 122 som han har solgt og senere i glasfiberdragen DEN 325 som hedder Go-on-III. På fotoet herunder ses Niels Henrik til højre sammen med sin søn og barnebarn som er besætning på DEN 122.
Peter mødtes med Niels Henrik på Nr. Lyngvig Camping (hvor han var på ferie) den 15 juli og fik overdraget 1 storsejl, 2 genuaer og 1 spiler alle i fin stand. Niels Henrik ville donere sejlene men de blev dog enige om 1 kasse øl.
Peter vil gerne på NFKs vegne sige tusind tak til Niels Henrik for hans gavmilde donation, nu er sejlgarderoben på Andorinha i god stand igen.


Sejlads med 83 år gammel Drage og 236 års sejlerfaring i cockpittet
Dragen Andorinha
En ny og spændende båd har anduvet Fjordkulturen. En sejler af olympisk klasse, og dermed en værdig repræsentant for sejlsporten i Danmark
Dragen er en gammel sag. Dragen blev designet af norske Johan Anker tilbage i 1928.
Men det var danske Børge Børresen, som i mere end 70 år var den førende producent af den klassiske kapsejladsbåd, inden skibsbygger Peter Johansen overtog rettighederne til navnet og lancerede en model i 2004.
Andorinha er bygget i Oregon Pine med dæk i teaktræ.
Den tidligere ejer, Laurids Viborg, renoverede selv dækket for en del år siden, sammen med en ven.
Bådens navn er Andorinha
Andorinha betyder svale på portugisisk
Konstruktør: Johan Anker, Norge
Bygget i 1937 af Carlstrøm, Sverige
Bådnummer 61
Skrog: Oregon Pine
Måledato 1ste måling: 01.04.1938 Måler: K. Granquist
Sejlnummer ved 1ste måling: SWE 135
Længde: 8,90 m - 29,2 fod
Bredde: 7,96 m - 6,4 fod
Vandlinje længde: 5,66 m - 78,6 fod
Mastehøjde over dæk: 11 m - 36,1 fod
Dybdegang: 1,16 m
Deplacement: 2.100 kg
Kølvægt: 1000 kg
Sejlareal: 20 m²
Storsejl: ca. 15 m²
Genua: 10 m² samt en letluftsgenua
Fok og næste ny spiler
Sejlmærke: D-219
Kontakten til Andorinha's ejer Laurits Viborg bliver etableret under Træskibstræffet i Lemvig i majmåned 2015. Her bliver muligheden drøftet for, at Fjordkulturen overtager båden og renovering af den.
Senere i juni inspicerer Ole Olsen og Bent Gandrup båden Andorinha i den hal, hvor den har været opbevaret i de seneste år.
Båden ser tilsyneladende bevaringsværdig og interessant ud. Så det besluttes at gå videre med projektet.
Tovholder på båden er Ole Tang. Laurits Viborg overdrager Andorihna til Nordvestjysk Fjordkultur i juli 2015 for kr. 2.000,-. Herefter bliver Andorinha kørt hjem til Struer af Tvis Vognmandsforretning.
Efter aftale med Laurits Viborg mødes Bent og Ole med ham hos Lemvig Sejlklub og får overdraget sejl, tovværk mm. Mast og bom, som befinder sig samme sted, afhentes af Tvis Vognmandsforretning.
Laurits Viborg fortæller at han i 1991 købte båden i Struer. Laurits har, i den periode han har været ejer, skiftet masten ud til en aluminiumsmast. Båden er rigget til hastighed. Den har bl.a. haft hastighedsrekorden for hurtigste sømil i Lemvig Sejlklub. Båden har sidst været i vandet i 2009.
Besøg af Laurits Viborg
Den 28. oktober 2015 fik vi besøg i Fjordkulturen. Den tidligere ejer af Andorinha, Laurits Viborg fra Lemvig kom forbi, for at se hvordan arbejdet med hans gamle drage skred frem. Det var han meget tilfreds med. Han vil kigge ind en anden gang.
I øvrigt var han meget imponeret over vores værksted og de nye flotte klublokaler.



Fordækket klar til ny fisk
Agterdækket klar til ny fisk
Ny mahogni fisk
Ny rorbrønd
Nyt ruf på Andorinha, vinter 2017:

Ole og Søren måler op til det nye ruf

Der arbejdes på nyt ruf og arbejdet tager form

Ole monterer propper i teakdæk

Det flotte resultat